Cannelloni med ricotta, spenat och kyckling

Allmänt / Permalink / 1
 
Idag var min syster och mina föräldrar över på middag, det vart musselsoppa till förrätt, cannelloni till varmrätt och kolapuddingen jag la upp innan till efterrätt. Här har ni receptet på cannellonin.
 
6 pers
1 paket färska lasagneplattor
2 paket ricottaost (500 g)
1 påse fryst spenat
salt, peppar
2 1/2 kycklingfiléer
 
Tomatsås:
2 paket körbärstomater
1 vitlöksklyfta
1 gul lök
3 msk olivolja
2 tsk oregano
2 tsk honung
salt, peppar
 
Bechamelsås:
2 msk smör
3/4 dl mjöl
8 dl mjölk
2 dl riven ost
salt, peppar
 
Toppa med:
2 dl riven ost
 
Sätt ugnen på 175 grader och tillaga kycklingfiléerna i mitten av ugnen i 18 min, ta sedan ut kycklingen och skär den i strimlor. Sätt sedan ugnen på 225 grader.
Pressa ur vattnet ur den tinade spenaten och blanda den med ricottan, salta peppra.
Lägg ut lasagneplattorna och bre ut röran i mitten av varje platta, lägg strimlor av kyckling över och rulla ihop. Lägg rullarna i en smörad form med kanterna ner.
 
Finhacka löken och vitlöken, fräs i olivoljan. Tillsätt sen resten av ingredienserna och låt puttra till alla tomater spruckit. Bred ut tomatsåsen över rullarna.
 
Koka upp mjölk och smör, sänk sedan värmen och rör ner ost och mjöl, salta peppra. Rör om och när osten smält häller du över bechamelsåsen över tomatsåsen. Strö över osten och grädda i ugn i 20 min.
 
 
 
 
 
 
#1 - - Ewelina:

Men gud så gott det ser ut! Måste pröva :D

Till top